söndag 3 maj 2009

Sportcitat

Arne Hegerfors

”Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk…”


”Kennet Andersson har nog varit den bästa svenska spelaren i det svenska laget.”


”Handbollen kommer i sammandrag efter denna sportsändning, så ni som vill se den skall blunda nu. Sverige - Danmark 23-20.”


”...och nu ska brassen skjuta straffen och tar den där härliga satsen, 10-15 meter...”


”Om inte Gascoigne hade klippt tånaglarna i morse, så hade han nätat!”


Bo Hansson

”...de hade 5, men de ville ha sex, och de fick det när Per Fosshaug tryckte in den” - Bosse kommenterar Bandy(?)


”Detta är första gången Sverige vinner över Italien, i Italien, mot Italien!”


”Martin Dahlin försöker med en klacksax”


Lasse Kinch

”Ja, nu har han upptäckt hur roligt det är att leka med den lilla saken... bollen alltså!”


”Sverige har gjort 98 mål mot Italien genom tiderna. Gör vi tre till blir det 100-målsjubileum.”


”Gamla stjärnor minns man bättre än de som inte ännu blivit stjärnor.”


”I en sån här match är det till och med glädje i att vara boll.”


Rolf Zetterlund

”Kom ihåg grabbar - det finns inga järnvägar till framgång.”


”Ni tre bildar en kvadrat på mittplan.”


”Janne Möller är bra efter marken, så har du läge - skjut över ribban.”

”Hela säsongen har vi stått och balanserat på ett bananskal.”

”Grabbar, ni jobbar för dåligt och är alldeles för loja. Får jag se den minsta lojalitet i den andra halvleken byter jag ut er direkt.”


Staffan Lindeborg

”Båda lagen spelar nu i numerärt underläge...”


”Peter Wibrån har med sitt mål antagligen räddat kvar Öster i den svenska Allsvenskan.”

Thomas Nordhal

”Det ska nog gå bra ändå, det blir ju 11 fulla proffs mot 11 amatörer.”


”Det är Göteborg i de blåvita dräkterna som i dag spelar i rött!”


”4 minuter före matchen får Vicenza in kvitteringen!”


Blandat

Örjan Blomqvist

”Det kan vara lättare att komma in så här bakifrån.”
(Damernas jaktstart, Skid-VM 1997)


”Kan Belmondo hitta Välbes vinnarhål?”
(Skid-VM 1997)


Åke Unger

”Här kommer Magdalena Forsberg i koncentrerad form!”

Fredrik Ljungberg
”Jag sprang efter fotbollar långt innan jag kunde gå”.


”…och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare…”
(Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994 när Martin Dahlin byttes ut mot Henke Larsson)


Sven- Göran Eriksson

”Går den in får Thorsvedt svårt att ta den!”


Billy Landsdowne

”Det var en oerhört vacker, misslyckad nedtagning”


Olof Mellberg

”Han är inte extremt snabb och inte extremt stark. Men han är snabb och han är stark.


Billy Ohlsson och Robert Perlskog

Billy Ohlsson
Det var en dåligt slagen frispark för att 80 % av Valdes var redan där.

Robert Perlskog
Men var är den andra delen av honom då?




En fröken i första klass berättade för klassen att hon är en MFF: are. Hon bad de elever som också är MFF: are att räcka upp handen. Barnen var inte riktigt säkra på vad en MFF: are var, men eftersom de ville vara som sin fröken så viftade snart barnen ivrigt med sina armar. Det vill säga, nästan alla barnen.
En flicka, Lisa, satt i sin bänk och rörde inte en min. Lärarinnan frågade varför hon valde att skilja sig från mängden?
- För att jag inte är MFF: are, svarade Lisa.
- Vad är du då? frågade lärarinnan.
Flickan svarar med stolt röst
- Jag är Helsingborg:are såklart.
Lärarinnan blir förvånad och samtidigt lite irriterad. Hon frågar Lisa varför hon är en Helsingborg:are
- Tja, min mamma och pappa är Helsingborg:are, så jag är också en Helsingborg:are.
Lärarinnan blev nu arg
- Det är ingen orsak! säger hon med hög röst.
- Om vi säger att din mamma var en hora, och din pappa var en knarkare, vad skulle du då vara?
Lisa funderar en stund, och ler sedan.
- Ja, då skulle jag vara en MFF: are!
Malmö FF: s tränare, Roland Nilsson, kommer till HIF: s träning en dag och frågar Helsingborgs tränare, Bosse Nilsson, om...
- Varför är HIF: s spelare i bättre form och mer smarta än mina egna Malmöspelare?
Bosse Nilsson svarar
- Det är för att jag ställer en fråga till dem varje dag. Kolla här så får du se. Henke Larsson, kom hit.
Henke Larsson springer fram till Bosse Nilsson och säger
- Yes boss.
- Ok Henke, det är din fars son, men inte din bror. Vem är det då? frågar Bosse.
Henke Larsson svarar
- Det är jag såklart.
- Rätt, säger Bosse Nilsson.
Roland Nilsson ser detta och åker till Malmös träningsplan och frågar Daniel Andersson samma fråga.
Daniel Andersson kan inte svaret så han ber om att få tänka på det till nästa dag.
- Det går bra, säger Roland Nilsson.
När Daniel Andersson kommer hem så tänker han att han ska ringa Zlatan och ställer frågan.
- Det är din fars son men inte din bror, vem är det då?
Zlatan svarar
- Det är jag.
Så Daniel Andersson tackar Zlatan för hjälpen och kommer till träningen nästa dag och säger till Roland.
- Jag kan svaret. Det är Zlatan.
Roland blir ursinnig och säger
- Nej din jävla Happy Meal- fantast. Det är Henke Larsson!








Av någon anledning är Henke, Zlatan och Ljungberg ute och åker bil tillsammans och bränner rätt in i ett träd. Alla dör. De tar sig upp till pärleporten där de välkomnas av Sankte Per som direkt leder dem in till vår Herre.

De tre stegar fram mot Gud som sitter på sin tron. Gud säger då
- Vad är det bästa med fotboll?
Ljungberg bugar sig och svarar:
- Det bästa med fotbollen är att jag har kunnat sprida glädje till folket, träffat galanta damer, tjäna pengar till mitt uppehälle och få se hela världen.
Gud svarade
- Bra Fredrik, kom och sitt på min vänstra sida.
Gud tittade sedan på Henke och sa
- Och du Henrik, vad är det bästa med fotbollen?
Henke svarade
- Pfffja, herre jag kommer från lilla Högaborg från en familj med knappa resurser, jag blev mobbad som barn för att jag såg annorlunda ut och har genom min fotboll kunnat visa att jag minsann duger ändå. Samtidigt har även jag kunnat sprida glädje till folket och få se världen.
Gud svarade
- Bra svarat, kom och sitt på min högra sida.
Gud tittade sedan på Zlatan och sa
- Vad tycker du då Zlatan?
Zlatan tittar upp, harklar sig, spottar på marken och säger
- Du sitter på min stol.

Inga kommentarer: